Ödet och meningen

Jag har alltid trott på ödet och att allt som händer har en mening. Ödet behöver inte alltid handla om lycka eller att människan ska lyckas med någonting. Det behöver inte alltid vara positiva saker. För så är ju livet, det är inte alltid en dans på rosor. Ibland vill ödet att man ska dra lärdom av en händelse eller ett möte med en annan människa. 

Jag skulle ljuga om jag sa att att jag aldrig tvekat på ödet. Tro mig, det har jag. Orättvisa saker har hänt mig och mina nära, sorg har funnits, hjärtat har krossats osv. Men alltid ser man efteråt, även om det tar lång tid att det som hände eller mötet man hade fyllde en funktion och hade därmed en mening. 

Det har både sina för- och nackdelar att tro på ödet. Man kan bli naiv och strunta i att tillåta sig må dåligt över jobbigheter. Man kan bli naiv åt andra hållet och mer drömmande. Där hamnar nog jag, jag bygger upp drömmar och fantasiscenarion och sedan krossas de ofta framför ögonen på mig. Men det här har i och för sig med verkligheten att göra, inte ödet. Fast ödet är verkligheten och finns alltid bakom hörnet (för oss som tror). 

Det finns så mycket i mitt liv som jag kan se en mening med. Vissa saker är tuffare än andra. Vissa hädelser är så underbara att det gör ont i hjärtat att tänka på det, för det finns inte här längre. Men det fanns då och fick mig att tro. Hade det inte varit för den jobbigaste, mest utdragna, psykiskt påfrestande händelsen så hade jag inte varit där jag är nu. Jag hade förmodligen inte gått i den riktning jag valt att göra om det inte vore för det. 

Så, just nu i min förvirrade lilla tillvaro där jag varken känner bu eller bä eller ens vet om jag ska gå höger eller vänster så har jag tillit till att det kommer lösa sig. Ödet kommer att visa vägen. Jag kommer förmodligen att göra misstag och det är aldrig för sent att göra om och göra rätt. Misstag är till för att dra lärdom, det finns en mening med det. Jag skulle nog känna mig ganska misslyckad om jag aldrig hade gjort misstag. 

Likaså att allt i livet är flytande, det ändras ständigt. Olika energier som flödar. 

För att runda av, ibland är det riktigt svårt att se meningen med saker/händelser/möten. Men när tiden går, och det gör den ju hela tiden, när jag publicerat detta inlägg är jag äldre än jag var när jag skrev det, när tiden fått gå ett tag så ser man så småningom var det var för mening med saken/händelsen/mötet. 

Det gäller bara att hålla hoppet uppe! Ljus och kärlek! 



Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Du är så vaken min härliga lilla gris och duktig på att skriva och formulera dig, det har du ärft av din kära moster ;-)

2013-10-28 @ 21:40:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0