Hair

God förmiddag!

Nu tänkte jag vara sådär tjejig och skriva ett inlägg om hår. 

Jag får relativt ofta frågan om jag har löshår, extansions. Dels för att det är långt men också för att det är så tjockt. Nej. Det är mitt hår, drog jackpot på den genen. Jag har alltid haft bra hår och nästan alltid mer eller mindre långt hår. Jag trivs bäst så. Men, jag har förstört mitt hår. Två gånger till och med och det tar sådan fruktansvärt långt tid att få tillbaka sin riktiga kvalité och framförallt tjockheten! Med det här inlägget vill jag visa på att det dock går, med tålamod! För det får jag ofta frågan om, hur jag gjort för att få tillbaka kvalitén när jag har förstört det.

Nu har jag tyvärr inga bilder från innan, när det förstördes första gången men det såg ut som det gör idag. Sen började jag på frisörutbildningen. Yes, för er som inte visste så gick jag direkt efter gymnasiet en privat frisörutbildning i Stockholm. Åh, jag kommer ihåg mig själv där och då. Full av förväntningar, äntligen skulle jag få förverkliga en dröm jag länge haft! Kruxet var bara att det fanns rätt många privata utbildningar och framförallt då i Stockholm. Så det var ganska svårt att veta vilka som skulle hålla måttet eller ej. Den som jag blev intagen på verkade lovande och ingav ett professionellt intryck. Men jag hade fel, han ville bara tjäna pengar och tyckte till exempel att en herrklippning lär man sig på två dagar. Jo, tjena den arbetar man på under flera månader på frisörutbildningen i gymnasiet. Iallafall, skolan var kass men jag hade tur att få praktik efteråt på ett bra ställe där jag lärde mig det mesta från grunden igen. Men jag brann inte för det så jag förväntat mig och jag fick aldrig självförtroendet i det och min vandrande själ ville vidare så jag la ner det där. Men jag jobbade där som egen ett tag. 

Under utbildningen fick jag för mig att bli brunett (har tyvärr inga bilder från det heller). Sen skulle jag såklart bli blond igen och med mitt dåliga tålamod så körde vi bara på. Vilket resulterade i att det sakta men säkert gick av. Till slut var det så tunnt och risigt och fult. Men då började jag använda extansions, med keratin. 



Här är exempel på det men dessa bilder är från senare år. Efter ett tag kanske två år hade håret vuxit sig bättre och kvalitén hade markant blivit mycket bättre. Så jag slutade ha extansions och klippet bort det slitna och lät det växa på. 

Där hade jag klippt av det och det var fräscht igen. Men jag blonderade det fortfarande, utväxten varje månad. 

Så det var sådär vitt-aktigt som ovan men på några månader växte det på rejält. Vi hade kommit till denna punkt. 

Men då en dag var jag sjuk men ändå rastlös så jag fick för mig att färga håret mörkt. 

Sådär blev resultatet, men redan efter någon dag så var det dags igen. Jag ville vara blond, det är ju liksom jag. Så jag, trots vetskapen om att man måste ta det successivt om man vill behålla kvalitén började slinga och slinga och slinga. 

Det är typ en vecka mellan den mörka och den här ovan. Och ni ser ju redan där så slitet det redan börjar bli. Men jag gav mig inte utan fortsatte att slinga håret. Fattar inte varför, det där var ju en bra färg. Men tillslut så skulle jag klippa mig och min frisör sa att jag var tvungen att klippa bort det mesta. Ja, vad ska man göra, bort med skiten. 

Ni ser ju, fy fan vilken frilla alltså. Jag mådde så dåligt för det var som en svamp-frisyr, riktigt kort upptill, kanske 4-5 cm eller något. Och det resulterade i att längderna var jättetunna. Tycker jag påminnde lite om Ted Gärdestad. Skaffade löshår igen. Bilden där uppe när jag sitter med hantlar (på fest... hähä) är då när jag har löshår. Men sen tog jag ur det och lät det vara, dessutom slutade jag bleka det och istället färga med en skonsam mellanblond färg. Och klippa topparna varannan månad, allt för att det där korta skulle växa ikapp med längderna. Slutligen växte det på och jag slapp klippa mig sådär ofta. 


Här är mitt emellan tiden, bilden ovan är från maskerad där jag passade på att vara den där Mary. Haha kunde ju använda luggen till det då! 

Här är vi idag, det är långt och tjock igen.



De här två bilderna är typ samma frisyr men den i blå klänning är löshår, den i svart är från förra veckan och mitt eget hår. 

Det här är en ganska ytlig sak men samtidigt är håret väldigt viktigt för de flesta. Man uttrycker till viss del en identitet med sitt utseende, både med kläder och frisyrer. 

Men mina tips för att återfå sitt hår när man förstört det eller kanske få bättre hår generellt som man kanske aldrig haft är;

- Försök att inte tvätta så ofta (där är jag ganska dålig själv men jag försöker). Och använd ett bra schampoo, ett vackert hår är värt ett bra schampoo och där gäller det att inte bli snål. TIGI har riktigt bra hårprodukter och många salonger säljer ofta i förpackning shampoo + balsam 1 liter vardera för runt 400 spänn. Det räcker då över ett halvår så det blir inte dyrt om man ser till hur länge det räcker. Ofta innehåller shampoo som man köper på salong mindre tensider och man behöver inte ta så stor mängd. 

- Undvik värme, så som föning, plattning och locka. Låt det självtorka för det mesta. Ska man iväg på festligheter vill man ju självklart styla det. Men man man också få riktigt fina lockar av att göra flätor och sova med. 

- Gör inpackningar, helst en gång i veckan. Sov gärna med den eller sitt i bastu med den. Själv använder jag inpackning som balsam. 

- Färga/blek/tona skonsamt! Istället för att bleka håret om du är blond, färga det. Det sliter mindre på håret. Gör istället slingor någon gång om året eller halvåret. Är du mörkhårig eller rödhårig så istället för att färga hela tiden eller tona, använd färgbomber. Revlon har riktigt grymma färgbomber, det finns för blondiner också om man känner att färgen är lite dassig. 

- Slutligen, ska du byta hårfärg, gå till en frisör. Framförallt om du ska gå från blond till mörk. Man behöver rödpigmentera innan, annars blir man oftast grönskimrande i barret. Ofta slutar det alltid med att man går till frisören ändå och det blir dyrare än vad det skulle blivit om man skulle gått dit från början. Och fundera noggrant innan om du verkligen ska byta färg.

Ja jävlar vilket långt inlägg det blev! Gick riktigt in för det här känner jag. ;-) 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0